Danmarks største taske- og kuffertkæde NEYE har i 2019 været på en større transformation som led i at imødekomme detailhandlens udfordringer samt en strategisk oprustning af kerneforretningens drift. Transformationen har budt på et større fokus på omnichannel og ecommerce samt lokal driftsoptimering, der skal sikre vækst i fremtiden.
”2019 har været et omstillings-år, som vi på mange måder har skubbet foran os. Et konkurrencepræget marked har sammen med et stigende pris- og kampagnepres gjort det nødvendigt at gentænke vores strategiske setup ude i landet. Konkret betyder det, at vi har struktureret os med styrket lokaldrift blandt andet med tydelige regionschefer samt mulighed for mere ecommerce, hvorfor vi også forventer vækst allerede i år,” siger NEYE-Fondens adm. direktør Camilla Raffnsøe.
Direktøren frygter ikke fremtiden, men forventer derimod at se resultatet af kædens kræfter over de næste år:
”Selvom vi selvfølgelig gerne ville have leveret endnu mere, er jeg tilfreds med, at vi kommer ud med et samlet overskud i NEYE-Fonden på 12,5 mio. kroner, hvoraf de to millioner stammer fra driften - den danske detailbranche taget i betragtning. Vi har nu taget omstillingsåret, og vi er lettede over at være videre og samtidig at have sat os stærkt op til fremtiden. Faktisk viser vores tidlige 2020-tal allerede, at vores investeringer i 2019 er givet godt ud med tilfredsstillende væksttal. Omsætningen hos os er afhængig af en stærk driftstruktur, konstant omkostningstilpasning og et godt tag på særligt lokaldriften,” siger Camilla Raffnsøe.
Støtter kampen mod kræft
Hvis direktørens forventninger om en stærkere lokaldrift giver endnu større plusser fremadrettet, kommer det ikke kun kæden og danskere med kærlighed til tasker til gode. Overskuddet fra butikkerne går nemlig direkte til NEYE-Fonden, der gennem mere end 40 år har støttet kræftforskningen i Danmark.
”NEYE er ejet af NEYE-Fonden, som donerer butikkernes overskud til kræftforskning. Sådan har det været i mere end 40 år, hvor vi alene de seneste fem år har doneret 47 millioner kroner til dansk kræftforskning. Ved hvert år at levere overskud på bunden er vi via NEYE-Fonden med til at støtte forskning og viden om kræftsygdomme, som alt for mange desværre stadig får tæt ind på livet,” siger Camilla Raffnsøe.
”Jeg er stolt over, at vi med overskuddet på 12,5 mio. kroner fra NEYE-Fonden kan være med til at gøre en forskel for dansk kræftforskning, hvilket kun er muligt takket være vores butikker og kunder i hele landet, der bakker op om tasker med et formål”, slutter direktøren.
Samlet set kommer NEYE-Fonden i 2019 ud med et resultat på 12.458.000.
NEYE A/S kommer i 2019 ud med et regnskabsresultat på lige over 2 mio. kroner. Det er fem millioner mindre på bundlinjen end i 2018, hvor resultat lød på godt 7 mio. kroner. På toplinjen lander NEYE-kædens omsætning på 324 mio. kroner mod sidste års 334 mio. kroner.
For yderligere information, kontakt:
Mads Byder tlf.: 20 62 77 27